Ungdomar och arbetsmarknad

I dag är det dax för besöket och middagen på slottet. Men innan dess är det en vanligt arbetsdag i samhällets tjänst. jag har just läst TCO:s rapport om en väg till arbete vad gäller ungdomar. Den visar skrämmande siffror som säger att 25% av elever som började gymnasiet för 4 år sedan inte uppnått målen. Med hänvisning till gårdagens besök på socialförvaltningen i Uppsala och beroendet av försörjningstöd så säger rapporten att 70% av 20-24 åringarna som har sin huvudsakliga inkomst från försörjningstöd bara har vanlig gundskola.

Utbildning lönar sig alltså!

Hälften av dom som är arbetslösa och bara har gundskola har aldrig haft ett arbete. Helt klart måste vi göra något. Och med den kommentar jag fick från Bergvretenskolan i går där dom poängterade att det är viktigt att börja med entreprenörsskap redan i grundskolan och de lägsta klasserna så finns det hopp. Ingenting kommer av sig själv utan vi måste göra verkliga kraftansträngningar.

Centerns förslag om lärlingsplatser på gymnasiet, förenkla LAS, lägre arbetsgivaravgifter, 6000 nya praktikplatser, öka stödet till Ungt företagande, halvera egenavgiften för unga företagare, med mera.

I dag fyller min lille, lillebror Ronnie 47 år. Kan det verkligen vara sant han är för mig den lilla gulliga som beundrade sin syster när han var pytteliten. Nu är det värt om.

Kommentarer
Postat av: Magnus Ahlkvist

Satsningen på entreprenöriellt tänkande i skolan (det är ju eg. vad det handlar om, entreprenöriellt tänkande, tänk utanför givna ramar) är bra och nödvändigt. Av Major Jan Björklund brukar dylik pedagogik beskrivas som "flumskolan", dvs en svartmålning. Men jag håller med dig, jag tycker att det är jättebra satsningar som görs i Enköpings skolor. "Att låta varje barn och ungdom utveckla sitt bästa jag" är en av de finaste och bästa parollerna jag kan tänka mig för skolan.



En alls inte oviktig satsning som också behöver göras i skolorna är modersmålsundervisningen, och förberedelseklass även i förskoleverksamheten. Allt för stor andel av de ungdomar som är långtidsarbetslösa är första eller andra generationens svenskar och forskning visar att satsning på undervisning på barnens eget modersmål (både språkundervisning och ämnesundervisning på modersmålet) förbättrar kunskaperna både på modersmålet, svenska och övriga ämnen. Att utbilda modersmålslärare att också kunna vara ämneslärare skulle vara en fantastisk investering för framtiden.

2010-11-25 @ 10:19:13
URL: http://magnusahlkvist.bloggvanstern.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0