Fackligt ansluten



Visst är jag fackligt ansluten och självklart med i A-kassan. Det måste man vara och mitt fack är SSR. Har varit det sedan jag var studerande medlem. I förra veckan besökte jag tillsammans med Socialutskottet facket. De berättade bl a om legitimation för kuratorer. De har kämpat med frågan sedan 50-talet. Inte klokt att kuratorer är de enda som inte har legitimation inom sjukvården. Arbetsterapeuter, sjukgymnaster, logopeder, sjuksköterskor, läkare ja alla har  det. Nu är dax att man kan känna sig trygg när man går till en kurator också.

Läkarna vill att kuratorer ska ha legitimation och fler andra yrkeskårer stödjer också förslag. Själv har jag tagit ut en frivillig "behörighet" en auktorisation. Nämnden för auktorisationen garanterar att jag har rätt utbildning, rätt erfarenheter och är duglig i mitt arbete. Kravet på auktorisation var högre än vad man kräver för legitimation känns riktigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0