Alla hjärtans dag och undomsarbetslösheten

img_3228 (MMS)

I dag är det alla hjärtans dag och jag tänker på mina nära och kära. En extra kram till Toots och Tove förstås. Självklart också till all min extra nära vänner och Mamma...... Det som bekymrar mig en dag som denna är dock att arbetslösheten ökar. De som varit arbetslösa längre än 2 år har ökat från 28.000 till 68.000 på 6 år. Det är 405.000 personer. Ja, jag har skrivit rätt det är oacceptabelt. Varför lyssnar man inte på Centerpartiet som har kommit med förslag på förslag för att försöka komma till rätta med detta? Jag vill inte vara den som man kan säga "varför gjorde du inget är du hade chansen"?Jag, vi i Centern har gjort/föreslagit men vi får inte med oss de andra i Regeringen. Fattar inte varför. Centern har 4 punkter som vi tjatat och tjatat om: Centerpartiets modell för arbetsmarknaden bygger på fyra ben: 1. En flexibel arbetsrätt 2. En stark arbetslöshetsförsäkring. 3. En aktiv arbetsmarknadspolitik. 4. Lägre kostnader för att anställa. Det betyder att förändra LAS som arbetsgivarna skriker om. De som ska anställa kan inte ha fel vi måste lyssna på dem och det skulle gynna våra ungdomar och de som varit borta länge. Då skulle arbetsgivarna "våga" anställa. Höj A-kassenivån i 3 månader, sänk ingångslönerna för ungdomar och konkurrensutsätt Arbetsförmedlingen. Skapa ekonomiska frizoner för att underlätta för arbete i problemområden. Minska de skadliga marginaleffekterna i skattesystemet och slå ihop arbetslöshetsförsäkringen, arbesskadeersättningen och sjukförsäkringen. Ja, det här är några av de förslag vi har kommit med. I budgeten för 2013 kommer vi i Centern att driva dessa frågor igen. Nu kan inte de andra i Alliansen säga nej de måste medverka till att fler får arbete.


Kommentarer
Postat av: magnus ahlkvist

bra med ett visst mått av självkritik. Bra också att du erkänner siffrornas verkliga innehåll, det borde även arbetsmarknadsministern göra.

Jag håller med om ett par av förslagen. Det första är ett ganska tomt slag. Alla de ungdomar som år efter år går på timvik, korttidsanställningar och påhugg genom bemanningsföretagare som skär emellan känner sig redan tillräckligt flexibla.

Det sista förslaget är med viss vilja i linje med det Vänster-förslag som är mest populärt när man frågar företagen: Slopa sjuklöneansvaret för små företag. Det gör inte anställningen i sig billigare, men det minskar riskerna vid anställning.

2012-02-15 @ 13:36:24
URL: http://magnusahlkvist.bloggvanstern.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0