Inget mer vårdnadsbidrag

I går presenterade KD ett försalg om en ny familjepolitik. Intressant i många stycken. bl a gillar jag det att man inte ska ha någon ytterligare kvotering. Föräldrarna ska själva få bestämma vem som ska vara hemma med barnet/barnen. Däremot anser jag att man måste se över alla konstiga ersättningsformer som finns i föräldraförsäkringen. en djungel som ingen människa i världen kan hålla koll på.

Jag, som familjepolitsk talesperson anser att en utökning av ersättningen om man är hemma med barn inte ska införas. Det vill KD. De föreslår bl a att man ska kunna vara hemma med ca 6.000 kr/månad och barn om man har F-skattsedel. Man ska då kunna ta del av alla socialförsäkringsförmåner. Dessutom sk aman få skatteavdrag om man inte nyttjar den kommunala barnomsorgen. Vem blir inlåst i "barnträsket"? Vem kommer längre från arbetsmarknaden? Vem förlorar pensionspengar med mera? Ja inte är det mannen.

http://www.dn.se/nyheter/politik/kds-barnomsorgspeng-sagas-av-fp-c-och-m

Kommentarer
Postat av: Magnus Ahlkvist

Ska jag alltså tolka detta som att Centerpartiet nu vill avskaffa pappamånaderna? Eller är det utökningen av dessa Centerpartiet nu ändrat sig om?



Vad tycker egentligen Centerpartiet? Omprövar ni er politik för att ni har på känn att det här kan bli KDs köttben och ni måste låtsas vara överens inom Alliansen?

2012-02-12 @ 23:57:07
URL: http://magnusahlkvist.bloggvanstern.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0