Barn behöver extra skydd

I går protesterade socialarbetare i Uppsala i samband med kf-mötet. De krävde högre löner för det ansvarsfull arbete de har. Jag missunnar dem inte högre löner och skriver under på att de gör ett viktigt arbete. Speciellt när det gäller barnen. Ska man stanna kvar i yrekt är givetvis lönen viktig men också arbetsförutsättningarna över huvud taget.
http://www.unt.se/uppsala/ilskna-socialsekreterare-i-protest-1649051.aspx

Socialarbetar som har socionomexamen måste krävas för att man ska få arbeta med barn. Dessutom ska man ha lång erfarenhet och dokumenterad beörighet. Akademikerförbundet SSR skriver i ett pressmeddelande att de är besvikna på SKL som inte anser att man behöver dessa krav. Barnskyddsutredningen och Behörighetsuredningen måste blir verklighet, anser jag och centerpartiet, när Regeringen presenterar en propp. Det viktiga är att man inser att alla som arbetar med barn måste ha extra kompetens för att garantera kvalitet och rättsäkerhet. Barn och ungdomar är beroende av att det finns människor som kan, kan mer än andra, för man får inte göra fel. Dessutom måst man följa upp barn som placeras som man ser att det är bra och att barnen/ungdomar mår väl. Om samhället brister i detta sammanhang då är det illa ställt.

En sak är säker jag gör vad jag kan i detta sammanhang. Minns mina egna trevande steg och säger gud förbjude att mina år som nyutexaminerad socionom har skadat några barn. Som tur är fanns det mycket erfarna arbetskamrater som kunde vägleda mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0