Socialförsäkringen i Sverige är stabil

Har tagit del av mediarapporteringen om socialförsäkringen i Sverige kontra övriga OECD-länders. Den har verklingen varierat över tid. Börjar vi jämföra från 1930-talet då den var usel i Sverige så har den varit mycket högre från 1950-talet och är det fortfarande.  Tittar vi på arbetslöshetsförsäkringen har den sedan 1940-talet varit högre och har nu kommit på samma nivå eller något under. Arbetsskadeförsäkringen gjorde  en dipp 1960 och sedan 1990-talet har den varit lägre.

De slutsatser man drar om den kraftig försämring stämmer inte. Däremot är det intressant att se hur ersättningen har varierat över år. För oss i Centerpartiet har vi alltid förespråkat en grundtrygghetsförsäkring. Det gör vi i dag också men vi kan tänka oss ett system som liknar pensionssystemets. Det vill säga en grundnivå som sedan via olika försäkringar, som t ex tjänstepensionen betalas in av vårt löneutrymme, kan förvaltas väl och stiga.

Utredningen som drar sina felaktiga slutsatser måste ifrågasättas. I utredningen finns inte en enda nationalekonom. När det handlar om ekonomi borde det vara den första att ingå i gruppen. Vad är det som påverkar våra inkomster och vad ska våra ersättningar fylla för funktion. Det ska vara en kortsiktig inkomstkälla gärna med ett högre belopp de första månaderna för att sedan sjunka. Det måste finnas morötter att ta sig tillbaka till yrkeslivet, helt eller delvis. Vad motiverar dig till att provjobba, testa din kropp eller din förmåga? För min del och för många andras fyller ju ersättningen/lönen en viktig del. Jag säger bara jobbskatteavdrag och att vi inte förlorar på att arbeta utan får en högre trygghetsersättning då vi arbetar, ett plus alltså.

Frågan för en centerpartist är hur kombinerar vi eget ansvar med tryggheten och säkerheten i att samhället tar ansvar när du behöver! I de "generösa" länderna har det ju visat sig att pengarna inte räcker utan man får dra ner på den ekonomiska tryggheten. Vi Svenskar skulle inte klara det, men sanningen är att vi inte har något annat alternativ om vi vill ha en ekonomi i balans. Men sånt tänker inte sociologer på utan där skulle det finnas en nationalekonom.

Kommentarer
Postat av: Ewa Larsson

Jag är glad att jag kan jobba 25& har priviligiet att ha en arbetsgivare som vill ha mig kvar och ger mig utrymme.Men skulle jag jobba på en annan avd. skulle jag få jobba som en "slav", då skulle jag inte kunna jobba 25% då fick jag vara hel sjukpensionär.Jag tror att så är det många som har det och då går det inte att jobba

2012-05-23 @ 12:10:07
Postat av: Linus

Jag håller inte med dig att socialförsäkringen i sverige är stabil med tidsgränser och utförsäkringar av sjuka och funktionshindrade människor.

2012-05-31 @ 17:18:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0