Systemet praktik

I går praktiserade jag på Systembolaget i Enköping. Himla intressant, lärorikt och roligt. Jag har alltid drömt om att få stå i affär och kiosk. Nu fick jag pröva på att stå i kassan. Inte dumt alls.
Men systembolaget är verkligen seriösa när det gäller att medverka till nykterhet eller att inte dricka för mycket. Hur underligt det än kan låta. Man reklamför inte det som är mest köpt och ställer det närmast. Man kollar verkligen leg, vilket jag också gjorde vid ett tillfälle. De nekar personer som är för berusade att handla. Konstigt nog blir de inte arga utan går bara ut. Ser man att det verkar som langning, till minderåriga, kan de gå efter och är det langning bakom knuten har de rätt att ta tillbaka varorna. Bra tycker jag!
Vi diskuterade också gårdsförsäljning som vi i Centern arbetar för. De hade inget emot det och trodde inte att det skulle bli någon större konkurrens eller liknande. Piloter för hemförsäljning ska testas med början i november i Sollentuna och sedan vidare i landet. Där är de rigoriösa kontroller som gäller. Jag poängterade att det för mig är viktigt när det gäller att förhindra så att minderåriga får tillgång till alkolhol och att skydda dem från alkohol.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0