Rehabilitering är viktigt

Besökte i tisdagskväll Försäkringskassan. Intressant som vanligt att få deras beskrivning av verksamheten och hur den utvecklas. Helt klart händer det positiva saker i myndigheten som kommer allmänheten till del. Men det finns som vanligt alltid mer att göra. Varför ökar sjukskrivningarna igen, t ex. För kvinnor är det den psykiska ohälsan och sedan rörelseorganen som är huvuddiagnoser. Någon huvuddiagnos för män finns inte. Vad gör vi åt det? Inflödet är också icke arbetslösa medan de som har långa sjukfall är de som är arbetslösa. Med andra ord är de som inte har sjukpenninggrudnad inkomst fler och fler. Vad gör vi åt det? Det betalas ut / miljoner utbetalningar varje år. Förståerligt att det kan bli fel men ska självklart inte ske. Man jobbar på det.
 
Jag menar att man måste satsa mer på företagshälsovården. Jag vill att Regeringen ska jobba för det. Medverka till att företag och arbetsgivare ser en fördel med tidiga insatser. För tidiga insater, är vetenskapligt bevisat, motverkar långa sjukskrivningar. Förstår inte varför Regeringen väntat så länge med att ta itu med detta. Jag uttalade mig om det i arbetet här om dagen. Det skulle medverka till färre arbetslösa. I stället skulle de få stöd och hjälp så att de kunde vara kvar på arbetsmakrnaden, dock inte nödvändigtvis hos samma arbetsgivare. En flexibel arbetsmarknad är som sagt något som Centerpartiet driver.
http://arbetet.se/2013/02/20/sjuka-kan-fa-ratt-till-rehab/
 
 

Kommentarer
Postat av: Anders Hammarlind

Vad jag vet har ni haft makten sedan årsskiftet 2006/07. Vad hindrar C att genomföra det kloka som du säger. Ni har ju makten, ta då och gör det ni ska.

Svar: Jag önskar att vi hade makten eller mer makt. Men vi är fyra partier och alla måste vara överens om det ska kunna bli något. Så, ett större centerparti skulle göra skillnad.
solveig zander

2013-02-24 @ 11:25:15
Postat av: Ewa Larsson

Tråkigt att FKs regler gör att folk som vill arbeta mer inte kan det så länge det är &styrt.Jag hinner nog fylla 70 år innan det blir ändrat.Tråkigt!

2013-03-03 @ 21:13:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0