Legitimation för kuratorer

Jag är fortfarande tjänstledig från min tjänst på Lasarettet i Enköping. Har man som jag möjligheten att vara tjänstledig för politiska uppdrag tar man givetvis den tryggheten. Jag har en tjänst som kurator. Men, det är inte bara att gå till jobbet och säga att nu kan jag börja och ta emot patienter igen. Det har ju hänt en del sedan 2006. Året innan jag slutade ansökte jag om att få auktorisation, en legitimation för sjukhuskuratorer som mitt förbund beviljar. Man ska ha jobbat en massa år, ha jobbat kliniskt och få godkänt av chefter och arbetskamrater. Dock behövs inte någon patient som ger sig till känna och som ska intyga att man gjort ett bra jobb eller inte. Denna auktorisation var ett sätt att visa att man hade vissa kunskaper då vi i flera år begärt att få legitimation. De andra paramedicinska grupperna, typ sjukgymnaster och arbetsterapeuter har det. Det innebär ansvar för vad man gör. Nu i dag ska Regeringen ge Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram en legitiomation för kuratorer inom Hälso - o sjukvården. Tack Regeringen för det!
Kampen ger alltid resultat och det visar att man aldrig ska ge upp även om det tar många år och verkar omöjligt. En lärdom så god som någon vilket även kan användas i behandlingssyfte. När livet är som mörkas kan man vara tämligen säker på att det blir ljusar om man jobbar på det.

Just nu är i alla fall livet ljust för våren har kommit och det är otroligt skönt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0