Ekonomisk grundtrygghet finns det?

I denna sena timme beger jag mig till Sthlm från en mycket bra distriktsstyrelse. Kreativa ledamöter från alla länets kommuner. Politiskt intresserade och med en järnvilja att medverka till att centerpartiet ska växa. Det finns ett mål och det är att bli större i alla de fyra val vi har framför oss. Ska verkligen bli roligt att få dra igång den riktiga valrörelsen.  
Men dagen har varit innehållsrik på annat sätt också. Jag har varit på Inspektionen för socialförsäkring, IFS, och då får man ju en massa funderingar. Vi i centerpartiet diskuterar och funderar på hur vi ska förbättra socialförsäkringen och den ekonomiska grundtryggheten. Alla får ju som bekant inte sjukpenning om man är sjuk fast man arbetar. Är man vid beovsanställd eller timmes har man inte samma skydd. Man kan ha den anställningsformen i många år. Vad händer då om man blir sjuk? Vad har arbetsgivaren för skyldighet och försäkringskassan? Vilken ersättning får man?. Här måste vi sätta ner fötterna och vi måste stärka värdet på våra trygghetssystem. Systemen är formade efter en person som arbetar heltid, dagtid från  20 års ålder till 65 år. Då fungerar allt som det ska. Hur många gör det i dessa dagar?
Adoptionerna från andra länder blir färre. Vad beror det på och vad innebär det för alla föräldralösa barn i vår värld.? Jag funderar på om det kommer att upphör om det blir lagligt med surrogatmödraskap? Vill vi verkligen det?
Funderingar och dåd är det redan ett bevis på att jag är på väg att forma nya visioner...........



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0