Ambassadörer för kvinnligt företagande

I går var jag med om en jätteintressant grej. Träffade 9 av Maud Olofssons ambassadörer för kvinnliga företagare. I Uppsala län har vi totalt 51. De berättade om sin verksamhet, varför de startade företag och hur det är att vara företagare. Övervägande andelen av dom tog inte ut någon lön från företaget. Intressant och inte försvarbart anser jag. Något att förändra. Skulle jag ha träffat lika många manliga företagare är jag övertyga om att alla tog ut lön från sitt företag. Varför är vi kvinnor så här. Varför tar vi inte för oss mer.

Alla hade olika anledningar till varför de startade företag och ingen hade en verksamhet lik någon annan. De var vitt skilda verksamheter t ex en uppfinnare, logonom och gemolog för att nämna något av det mer i mitt tycke annorlunda slaget.Vi har mycket att jobba med för att få fler kvinnor att starta eget. Men, det intressanta var att alla sa att de inte ångrade en enda dag att de startat sitt företag. Men de ville ha skattelättnader, mindre arbetsgivaravgifter, mindre adminstration. Vi gör ju var vi kan och nog kommer det betydligt bättre förslag från utredningen som handlar om trygget för företagare. Den ska presenteras i oktober och måste innehålla opt-outlösningar eller i alla fall något i den vägen för att man ska kunna välja sin trygget själv.

Tycker att det är bra, tror på världsförståndet trots allt, nu när kriget i Kaukasus förefaller sluta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0