Delad föräldraledighet

Var på Centerkvinnornas stämma i helgen. Himla bra. Förbundsstyrelsen hade med den äran skrivit ett nytt framåtsyftande jämställdhetsprogram. Det innehöll bl a ett förslag om att föräldraledigheten skulle delas. Gjorde man inte det skulle de dagar man överlät inbringa grundersättningen i föräldraförsäkringen. Förslaget var för radikalt och gick inte igenom. Men lugn om några år....undrar hur många......????

Dessutom ska det bli möjligt att ta ut föräldradagar tillsammans. Det är bra för många föräldrar vill njuta tillsammans av sitt livs underverk.

Läs gärna mer om stämman på http://www.centerpartiet.se

Kommentarer
Postat av: Nybliven Mamma

Jag har en fråga. Varför ska man överhuvudtaget lagstifta för att man tycker att pappor ska vara hemma mer? Det tyder ju på att politikerna i detta land inte tycker att vi svenskar klarar av att bestämma över våra egna liv. Utan vi ska ha ett överförmyndarsamhälle där staten bestämmer hur vi ska planera vår tillvaro.



I min familj har vi en sådan situation att min man kan inte vara hemma för han är ensamföretagare och det fungerar inte att anställa någon som ska sköta arbetet under tiden. Tror ni verkligen att man kommer till jämnstäldhet genom att lagstifta om föräldraförsäkringen? Börja i andra ändan istället, en jämnstäld arbetsmarknad borde på sikt även leda till en större delning av föräldraförsäkringen.



Jag blir ledsen, besviken och arg när jag läser om att lagstifta om delad föräldraförsäring. Jag tycker man kan se det ur barnen perspektiv. Om man har en pappa som inte kan vara hemma från jobbet är det barnet som förlorar på det i och med att barnet blir av med dagar hemma med en förälder. Det känns som om man tar för givet att alla människor jobbar 8-17 och kan vara hemma utan problem. Om man som kvinna är arbetslös då kan jag lika gärna ta ut föräldraförsäkringen än att jag ska leva på a-kassa och min man ska vara hemma med föräldraförsäkring vilket blir en inkomst man inte kan leva på.



Det finns mycket att tvista om i denna fråga men en lagstiftning tror jag är helt fel väg att gå. Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

2009-06-22 @ 23:03:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0