Uppsala Garnison- flyget

Snart ska jag delta i en interpellationsdebatt om flyget i Uppsala. Klockan är 19.00. ÖB har föreslagit att flyget ska flytta. Ledningsfunktionen till Enköping och flygverksamheten läggs i princip ner och utbildningen flyttas. Huvudlöst anser jag. Vi kommer alltså inte att ha ett flyg som kan försvara vår huvudstad, vår riksdag, vår regering och vår kung, vår huvudstad. Mälardalen som är den tätas befolkade delen i landet blir utan flygförsvar. Vad kostar det att flytta? Så många miljoner att man inte räknat på det och dessutom inte kommer att ta hem förän jag och många med mig gått i pension.

Dessutom fyller flyget i Uppsala viktiga funktioner för det civila samhället. Där tar man hem exempelvis de avlidna från sunamin i Thailand, tar emot skadade som ska till Uppsala akademinska sjukhus med mera.

Försvarsministern måste tänka efter ordentligt för det finns ingenting som talar för att Uppsala Garnison ska försvinna. Han ska få höra det i kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0