Försörjningsstöd - NIX!

Har just pratat med socialförvaltningen och en mycket kunnig tjänsteman, Ulla Sjödin, och fick veta hur det går till att söka ekonomiskt stöd. Toots och jag ligger långt över norm och dessutom har vi ett hus. Det gäller att sälja om vi vill förbättra garantipensionen. 5.060 kr + 990 kr det är vad vi två tillsammans får. Alltså 6.050 kr exklusive hyra. Jämför man det med 8.916 kr som är den rena pensionen exkl boendekostnaden så får vi avslag på ansökan om försörjningsstöd från socialförvaltningen. (Är man ensam är normen 3.716 kr exkl hyra.)

Givetvis kan man vid undantagsfall få en engångshjälp till mat men sen får man realisera sina tillgångar. Alltså gå till Sparbanken och låna på huset kanske? Skulle det vara bra tro? Huset där jag bor byggde min mormor och morfar när min mamma föddes. Det betyder himla mycket för  mig att bo här. Den finaste tomten i Enköping. Utan konkurrens säger jag. Villasamhället på framsidan och en brukad åker med bondgårdar på baksidan.

Ja, jag skulle göra allt för att kunna bo kvar!

Nu ska jag äta gröt. Har ätit det varje dag och tycker det är gott. Men man kan ju inte äta det varje dag år ut och år in. Inte nyttigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0