Kommentarer från bloggare

Bara denna vecka ha fått mig att inse många vinklingar på pensionärlivet som jag inte tidigare sett. Krångligheten med att beställa tågbiljetter. Det finns ju som sagt pensionärrabatt. Men det beror på hur långt före man beställer eller hur nära avgång man kan vänta. Inte lätt att beräkna vad en resa till barnen ska kosta. Detta borde SJ ändra! Håller ni med?

Visst är det skillnad att leva på denna inkomst jämt och 4.458 kr/person  (för gifta) och månad är efter skatten i Enköping, inkl kyrkoskatten, och bortsett från boendekostnaden.  Vi, Toots och jag har beräknat att vår månadskostnad på ICA- kortet är 3.300 kr. Jag ser ju inte på två veckor om vi kan spara där. Tror dock det. Dessutom har vi räknad med kostnaden för bilen vilket inkluderar försäkring och vissa drivmedel med mera. Den kan vi säkerligen inte ha kvar. Slutligen har vi räknat på TV,tidingar, telefon ca 1.300 kr. Helt klart är att vi får ändra vårt liv radikalt. En insikt.

Kläder, föreningsliv, nöjen i form av bio, presenter till barn och barnbarn, bjuda hem vänner, med mera, med mera, är vanor som man helt klart får ändra.

Jag tänker fortsätta i nästa vecka för varje dag får jag synpunkter och frågor som gör att jag får veta mer om hur det fungerar att vara pensionär. I dag ska jag förutom rabatten på SJ kontrollera hur det går att lösa ut medicin. Det är ju en hög kostnad. Ska man dessutom till doktron kostar det. Som sagt löjligt eller ej men jag lär mig!!!!!!!!!!!!!!


Kommentarer
Postat av: Jessica Ritzén

Du är inte alls löjlig, Solveig. Du är jättebra! Jag är både glad och stolt över att du gör detta. Själv kom jag ut som en annan människa.

Följer dig med spänning!



Kram

Fattigbloggaren

2009-07-10 @ 15:45:34
URL: http://www.medialog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0