Effekta ett bemanningsföretag

På förmiddagen var Lennart Pettersson och jag på ett mycket intressant besök på ett bemanningsföretag i Kristianstad. Innan dess hade jag gått upp och smygit omkring i Tovans 18 kvmare för att inte väcka henne. jag duschade, såg på morgontv och åt frukost. Hon sov faktiskt.

I alla fall var bemanningsföretaget himla bra. Anne Karlsson och Peter Andersson tog emot oss berättade om verksamheten och att de funnits sedan 2002. När allt var som bäst årsskiftet 07/08 hade de 60 personer som rekryterade och 800 pers som var bemanningspersonal. Nu hade båsda halverats, Men de trodde på en jätterusch när väl uppgången började. De håller på att förbereda sig nu. De har rekrytering av studenter, äldre, specialsister, tjänstemän ocj kollektivansluten personal och givetvis i dessa dagar egenföretagare. Bemaningsbranschen är väldigt detaljstyrd av kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. En uppluckring av arbetetsrätten är nödvändig ansåg de och att förenkla för småföretagare.

Jätteintressant att de tyckte att rehabkedjan var bra. Den har bara inte slagit igenom riktigt ännu. De jobbar också med rehabfrågor, rekrytering till företag. De olika åtgärder som nu vidtagit från regeringen för att lösa lågkonjunkturen är bra. Men, det fanns mindre bra grejer också till exempel prakatikplatser som missnyttjades av företag. De tog personal när de var gratis men inte när de skulle betala. Desutom hade de synpunkter på att det behöves mer utbildningsplatser och att coatcherna som af anställde i många fall sakande erfarenhet.

Nu är jag snart hemma och jag tackar gud för X2000. Det tar bara 5,5 tim från Kristianstad till Enköping.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0