Matlandet med Centern

I dag har Toots delat ut Centernkvinnornas receptböcker till sina jobbarkompisar. Jag hade några låg i bilen, som blivit över när jag varit någon stans. Bra jobbat Toots.

För att medverka till att den svenska livsmedelproduktionen ska leva vidare och ge rimlig avkastning till våra bönder kan vi göra en hel del i våra kommuner. Vi kan se över hur upphandlingsreglementena ser ut. Jag förstår att sossestyrda kommuner som har vänterkartellen bakom sig har svårt för det. Här gäller det att vi i Centern driver dessa frågor stenhårt och får inte säga "Det går inte". Det är vi politiker som bestämmer och sätter ribban och tjänstemännen som sedan vet vad de ska rätta sig efter.

Fick besked i går kväll att Tove och Leu kommer hem på torsdag. Det ska bli roligt.

Kommentarer
Postat av: Magnus Ahlkvist

Solveig, kan du inte iallafall FÖRSÖKA se dig om i närsamhället innan du uttalar dig om det? Enköping är styrt av Alliansen. Huruvida det är Centern tillsammans med Moderaterna som styr, eller om det är Moderaterna med Centern som ivrigt röstboskap som styr låter jag vara osagt, jag har inte den insynen i era interna diskussioner i Enköping.



Däremot har jag insyn i hur ni behandlar just åsikter om miljökrav, krav på rättvis produktion och krav på närproducerade produkter i Enköping: Ni svarar "Det går inte, det går inte, det går inte" och hänvisar till LOU.



Detta trots att andra kommuner visat att det är fullt möjligt att ställa både högre miljökrav, krav på rättvis produktion och krav på närproducerat vid upphandling av mat.



Just nu styr en alliansregering Sverige och någon variant på alliansmajoritet styr de flesta kommunerna. Ändå skyller du på de rödgröna för att kommunerna inte köper närproducerat.

2010-06-01 @ 13:07:20
URL: http://magnusahlkvist.bloggvanstern.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0