Kommundagar



En sådan här fin säng får jag sova i i Linköping under de 2 nätter jag är här på Centerns kommundagar. Ser nästan ut som en prinsessäng som man önskade sig när man var liten. Har just lyssnat på Michael Arthursson, partisekr, Magnus Andersson, CUF ordf med flera om ideologier. Är idédebatten levande och skulle den kunna fylla en funktion. Samverkan med eller samarbete med Fp är det verkligen ett framgångsprojekt? Intressant! Varför diskuterar vi aldrig ideologier och vilken idégrund vi har det rör ju framtiden och vilket land vi som centerpartister vill se. I morgon börjar det på riktigt då inviger Maud O. Läs hennes debattinlägg i dagens Dn.
http://www.dn.se/debatt

Och du Magnus Ahlqvist, V, jag förstår att du inte tycker som jag men att anse att det vore bra att återinföra avfallsförbränningsskatt på matavfall igen är ju befängt. Det har ju förkastats ur alla synvinklar -minskar inte matafallet, ger inge mer energi, är inte bra för klimatet. Men V har ju aldrig varit något för miljön så ja, jag förstår din kommentar.

Kommentarer
Postat av: Magnus Ahlkvist

Att bränna matavfall måste vi väl ändå vara överens om är en ganska dålig idé. Det går att använda till andra saker än att elda upp, till exempel rötgas som du själv nämnde.



Punktskatter är ett sätt att skapa tryck för att ändra beteenden. Varför vill man belöna förbränning av matavfall genom att ta bort beskattningen?



Du säger ju själv att man ska använda matavfallet för att göra biogas. Jag har sagt att jag håller med. Jag tror att en klokt utformad punktskatt kan påverka framförallt kommunerna att hantera avfallet annorlunda. Ingen utredning har någonsin, någonstans kommit fram till att skatt för matavfallsförbränning har varit DÅLIGT för klimatet. Jag konstaterar för övrigt att de flesta företrädare för ditt parti skrattade hånfullt åt miljöaktivister från vänstern när de för flera tiotal år sedan påtalade riskerna för klimatförändringar.



Men C har ju aldrig varit något för saklighet och politisk ärlighet, så jag förstår din kommentar.

2011-02-04 @ 14:14:17
URL: http://www.underlandet.com/SqlServer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0