Sjuk eller frisk? Arbetsförmåga!

Ja, alla tror att "jag ska nog sjukskriva mig ett par dagar". Man säger så för att få lite lungt någon dag. Men det är det här sättet vi måste få bort. Sjukskriven är man när man inte kan gå till arbetet för man är sjuk och saknar arbetsförmåga. Det klagar ingen på men man klagar att sjuka personer som saknar arbetsförmåga inte får ersättning från Fk. De ska stå till hela arbetsmarknadens förfogande eller överföras till Af.

Jag har skrivit en debattartikel om det som fått jätte stor spridning i landet. Mina kompisar Centerns riksdagsgrupp skriver under tillsammans med mig och sätter ut i sina tidningar. Jag är tydlig och säger att M inte vill ändra felen tillräckligt snabbt. För mig och centern gäller ju snabbare dess bättre för då slipper det bli fel. Människor slipper hamna i kläm och drabbas negativt. Tilltron till försäkringen blir också större om det inte blir fel.

Men S och oppositiionen vill att vi ska gå tillsammans med dem och snabba på processen. S vill ju ta bort den bortre gränsen i sjukförsägringens rehabkedja. D v s att prövas efter 2,5 år. Har man varit sjukskriven så länge är det dax att kolla - ska man ha förtidspension eller ska man försöka komma i arbete på hel eller deltid. viktig att få ett slut och inte som förut vara sjuskriven i 10 -15 år som vissa varit.

Jag lovar att inte tappa fokus vi måste få tillstånd förändringar som gör att det blir bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0