Tierps Centerkvinnor o Internationella kvinnodagen


Här är damerna i livligt samspråk under kaffépausen. Främst ser vi Catarina Deremar, som är Centerns kom råd i Tierp och ledamot av Centerkvinnornas förbundsstyrelse.

I går besökte jag Tierps Centerkvinnor och deras stämma. De hade bjudit in kvinnojouren som berättade om sin verksamhet. Vilken tur att de finns. Jag har träffat dom tidigare när jag varit i Tierp och det var ett kärt återseende. Själv pratade jag om Jämställdhet då det var Internationella kvinnodagen. Vi har fortfarande mycket ogjort då lönerna är högre för män, pensionerna är högre för män, sjukskrivningar är högre för kvinnor, färre män tar ut vab-dagar, fler kvinnor misshandlas än män, fler män är styrelseordförande och fler män är vd:ar än kvinnor. Listan kan göras lång. Hur ska vi komma till rätta med det?

Partistyrelsen har tillsatt en framtidskommitte som ska komma med förslag. Den leds av Annika Qarlsson, ordf i Centerkvinnornas förbundsstyrelse. Jag uppmande Tierpskvinnorna att vara aktiva i det arbetet. En viktig punkt är att kvinnor måste arbeta mer och "tvinga" männen att ta ansvar för det obetalda arbetet.

Men det gäller inte bara att prata och ändra lagar vi måste gör något själva också. Mitt förslag var att driva kampanjen "handla jämställt". Varför lägger kvinnor mer pengar på förbrukningsvaror och män som lägger mer pengar på sällanköpsvaror och inventarier som behåller sitt värde? Något att tänka på som skulle påverka livssituationen, privatekonomin och jämställdheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0