Insynsrådet

img_4673 (MMS)

Insynsrådet hade sammanträde i dag. Alltid lika givande. Vi fick bl a redovisat hur det fungerar med sjukpenning och graviditetsersättning. Hur hanterar FK detta. Man kan ju vara sjuk utan att det är beroende av graviditeten. Man kan inte utföra jobbet p g a graviditet. Två olika förutsättningar men det är skillnad i landet hur detta beslutas. I det sammanhanget måste jag säga att jag fick vatten på min kvarn när högsta Rättsinstans har visat att FK dömer arbetsförmågan och rätt till sjukersättning för restriktivt. Det har verkligen inte varit lagstiftarens mening vilket man säger i domen vare sig i förarbeten eller lagstext att den restriktiva hållningen ska gälla. Precis det har jag påtalat hundratals gånger när personer hamnat i kläm. Nu ska man förhoppningsvis ändra sitt beslutsförfarande. Vid mötet på ISF idag fick vi också en redovisning av ett kommande arbete. Det handlar om företagarnas möjligheter att vara sjukskrivna eller att att ta ut föräldrapenning och VAB. Ska bli mycket intressant att se om eller varför de inte nyttjar möjligheten till fler karensdagar eller varför olika föetagsformer är kortare eller längre sjukskrivna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0