Höj à-kassan

Anders Borg sa i gårdagens Eko-intervju att han inte vill höja arbetslöhetsersättningen. Det skulle bli färre arbeten då och färre skulle söka arbete. Fel anser Centern. I dag får de som tjänar under 20.000 kr 80 procent av sin lön i arbetslöhetsersättning. Tjänar man mer får man mindre. Viktigt att känna trygghet även när man tjänar mer menar C. Då vågar man byta arbete, arbetsmarknaden blir flexibel och ungdomar får chans att komma in på arbetsmarknaden. Vem vågar byta jobb o riskera att enl LAS vara först att gå om man blir uppsagd. Höjs Arbetslöhetsersättningen vet man att man kan vara trygg i 3 månader o då kan man skaffa ett nytt arbete. Alltså Anders Borg har fel!

Bilder visar arbetsplatsen hemma i trädgården i dag. Har dock inger med À-kassa och arbetssökande, tvärt om här finns alltid arbete, hur mycket som helst och det är flexibelt.


Kommentarer
Postat av: Ewa Larsson

Hej!
Väntar med envishet på att reglerna ska ändras.Som det är nu går det inte att ex.jobba 15 timmar.Frågade vad som händer om jag gör det då skulle jag bli av med 25% ersättning.Blir då utan ersättning fem timmar i veckan det har jag inte råd med.Men att jobba 1tim/dag fanns.Ha det bra kram hälsningar Ewa

Svar: Hej!Du har rätt. Det är ett av uppdragen vi har i socialförsäkringsutrdningen. Vi ska lämna slutförslaget i januari 2015 men jag hoppas att vi kan lämna ett delförslag i just detta ärende under nästa år.
solveig zander

2012-09-11 @ 22:03:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0