Tv-licens på på surfplattor

Detta är min TV på riksdagen. Den håller jag koll på debatterna i när jag sitter på mitt rum och arbetar i stället för att vara i Kammaren.. Den kan användas till vanlig TV-tittande också förstås. Men nu gäller det hur vi ska finansiera public servic. Så här tycker centerpartiet och jag.

Jag tycker inte att TV-avgiften ska tas ut som en "apparat-avgift".Det finns en bred uppslutning i samhället kring idén om behovet av en av såväl politiken som marknaden oberoende radio och TV i allmänhetens tjänst. Samtidigt är en finansiering som är stabil och förutsägbar över tiden grunden för en oberoende radio och TV. Därför är det inte, som idag, rimligt att koppla TV-avgiften till hushållet när ”mottagningsapparaten” inte längre bara är TVn som står i vardagsrummet eller för den delen datorn eller surfplattan, som Radiotjänst nu vill tolka lagen. Förslaget från utredningen om public service som presenterades i höstas, den så kallade Public service-kommittén, föreslog en finansiering genom en avgift på skattsedeln. Det är ett förslag som till stor del liknar vad Centerpartiet tidigare föreslagit, att via skattsedeln ta ut en public service-avgift/medieavgift av alla skattebetalare. När det gäller själva public service vara eller inte vara så är bevarandet av en politiskt och kommersiellt oberoende public service med ett brett programutbud centralt för Centerpartiet. Vi värnar ett starkt public service med en mångfald av olika programtyper. Högkvalitativa samhälls- och kulturprogram har för oss en självklar plats i utbudet, men också sportsändningar och breda underhållningsprogram.

Om uppdraget för public service skulle snävas av och de enbart skulle tillåtas att sända smala program som andra aktörer på mediemarknaden inte gör, så skulle folkligheten falla bort. Färre skulle sannolikt ta del av utbudet och då skulle också folkbildningsfunktionen minska. Det är inte minst viktigt ur ett demokratiperspektiv att många tar del av utbudet. Den granskande journalistik som sker inom public service har en stor betydelse för att belysa hur samhället fungerar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0